Чиї інтереси захищати: працівників чи страхових компаній?

Від Ради профспілки залізничників і транспортних будівельників України стосовно окремих аспектів медичного страхування
КИЇВ, 21 жовтня. Останнім часом в Інтернеті зявились декілька публікацій, що стосуються добровільного медичного страхування залізничників. При цьому автори публікацій, які не володіють інформацією з цього питання, не зверталися до Ради профспілки залізничників і транспортних будівельників України за розясненнями, прагнуть очорнити дії Мінтрансу і Ради профспілки з наведення порядку у медичному страхуванні працівників і пенсіонерів залізничного транспорту.
Складається враження про замовлення цих публікацій зацікавленими особами.
То чиї ж інтереси захищають автори публікацій — залізничників чи страхових компаній?
У звязку з цим постала необхідність довести до відома широкої громадськості свою позицію та мотивацію щодо удосконалення добровільного медичного страхування на залізничному транспорті.
Добровільне медичне страхування залізничників повноцінно діє з 2000 року на базі галузевих медичних закладів. Сьогодні ніхто не ставить під сумнів важливість цієї соціальної гарантії для працівників і пенсіонерів, оскільки завдяки солідарній системі за досить невисокі внески залізничники мають можливість отримати повноцінне лікування. Це також сприяє збереженню медичних закладів залізничного транспорту в умовах недостатнього бюджетного фінансування.
Проте останнім часом у системі добровільного медичного страхування стали помітними негативні тенденції. На ринку медичного страхування залізничників зявились страхові компанії, які прагнуть не до підвищення якості медичного обслуговування застрахованих осіб, а намагаються заробити на цьому добрий прибуток. Дійшло до того, що деякі з них почали залишати на власні потреби понад 40 % коштів, зібраних із застрахованих осіб, і тільки близько 60 % витрачається на хворих.
За страховими випадками, а це забезпечення застрахованих осіб медикаментами, мяким інвентарем та харчуванням хворих, стало витрачатися дві третини, а в окремих випадках — лише половина страхових платежів залізничників. Непоодинокими є випадки, коли страхові кошти витрачаються не за призначенням. При цьому слід врахувати, що страхові платежі, які працівники вносять із своєї зарплати, становлять десятки мільйонів гривень.
Не дивно, що цим користуються деякі, образно кажучи, не зовсім порядні компанії.
Чи можна на це закривати очі?
Слід також зазначити, що незважаючи на те, що працівники перераховують внески на добровільне медичне страхування із своєї зарплати, договори на страхування зі страховою компанією укладають керівники підприємств залізничного транспорту. Таким чином, застраховані особи ніяк не можуть вплинути ні на розмір платежів, ні на витрачання своїх коштів. Керівники, які уклали договори, також не контролюють використання страхових коштів.
Таким чином, у сфері медичного страхування залізничників виникли умови для зловживань.
Рада профспілки, яка представляє інтереси застрахованих осіб, намагалася виправити ситуацію, але страхові компанії не давали їй жодної інформації про використання страхових коштів, посилаючись на комерційну таємницю.
Неодноразово Рада профспілки зверталася до Укрзалізниці з пропозицією відновити діяльність у галузі роботу комісії з медичного страхування і навести порядок у цьому питанні. Проте Укрзалізниця залишилися осторонь цієї справи.
У той же час на адресу Ради профспілки продовжує надходити величезна кількість скарг від працівників на неякісне медичне обслуговування. Частина залізничників, сплачуючи внески на добровільне медичне страхування, почала переходити на медичне обслуговування у територіальні медичні заклади.
У минулому році президія Ради профспілки схвалила вимоги до страхових компаній, яким пропонувалось перейти на укладання індивідуальних договорів медичного страхування працівників, виплати за страховими випадками повинні складати не менше 80 % загальної суми внесків, працювати чесно і прозоро, а також щоквартально надавати Раді профспілки і дорожнім комітетам інформацію про кількість застрахованих осіб та напрямки використання страхових коштів.
На жаль, жодна страхова компанія не пристала до пропозицій Ради профспілки і продовжувала працювати по старому.
Необхідно зазначити, що нашу стурбованість станом медичного страхування залізничників підтримало Міністерство транспорту та звязку. На нараді, яка відбулася на початку поточного року в міністерстві, було реально обговорено ситуацію із зазначеного питання, за участю провідних експертів з медичного страхування проведено моніторинг страхових компаній, які діють на страховому ринку України. Вибір випав на страхову компанію ІнтерЕкспрес, яка нічим себе не зганьбила. Не останню роль зіграло те, що керівники цієї компанії були розробниками і запроваджували існуючу нині в галузі систему добровільного медичного страхування. Всі діючі в галузі компанії користуються їх розробками. Важливо те, що страхова компанія ІнтерЕкспрес погодилась витрачати не менше ніж 80 % страхових коштів за страховими випадками, договори добровільного медичного страхування укладати з кожною застрахованою особою.
Компанія ІнтерЕкспрес взяла на себе зобовязання:
— ввести представників профспілки до складу Спостережної (наглядової) ради страхової компанії;
— розробляти за участю представників профспілки нові страхові продукти з медичного страхування:
— погоджувати з Радою профспілки розмір страхових внесків працівників та напрямки використання коштів;
— щомісяця надавати профспілковим органам інформацію про кількість застрахованих осіб та використання страхових коштів.
Тобто працювати прозоро і чесно.
Відповідаючи опонентам, необхідно зазначити, що Рада профспілки не укладала ніяких договорів ні з якими страховими компаніями на медичне страхування.
Рада профспілки лише погодилась на те, щоб компанія, яка згодна виконувати свої функції, працювала чесно і прозоро, була підзвітною перед застрахованими особами, допущена до медичного страхування залізничників і склала конкуренцію іншим компаніям. Мабуть це і дратує інших… Мабуть це і дратує так званих опонентів…
До відома: кожен залізничник самостійно вирішує з якою компанією він бажає укласти договір на добровільне медичне страхування. Ніякого тиску на людей у цьому питанні немає і не буде.
Що стосується монополізму у страхуванні залізничників, то це питання також не витримує критики. Ми пропонуємо всім компаніям працювати на ринку медичного страхування залізничників, але якщо вони запропонують такі ж умови, а може і кращі, як страхова компанія ІнтерЕкспрес.
Керуючись інтересами членів профспілки, залізничників і пенсіонерів, ми вимагаємо від усіх страхових компаній працювати чесно і прозоро, не наживатися на здоровї працівників галузі.
Рада профспілки залізничників і транспортних будівельників України відкрита до діалогу.
Всі небайдужі до стану медичного страхування в галузі можуть отримати консультації спеціалістів Ради профспілки або надати свої пропозиції з цього питання.
Наша адреса: 03049, Київ, Повітрофлотський проспект, 15 а,
тел. 465-00-72, 465-00-83.