З Єгипту повернулись інвалідами…

Як турист, постраждалий в автокатастрофі, добивався відшкодування від туристичної і страхової компаній.
Наприкінці листопада 2007 року в Єгипті дорогою із аеропорту міста Таби перевернувся автобус із українськими туристами: водій перевищив швидкість, не впорався із керуванням, і автобус не вписався у поворот…
Жертви цієї аварії так і залишилися наодинці зі своєю бідою… Я, як один із пасажирів цього горе-автобуса, ще довго памятатиму усі жахи цієї трагедії. Зрештою, не збираюся миритися із байдужістю і впевненістю у безкарності представників туристичної компанії Полонез тревел, зокрема її директора Тетяни Істоміної. На жаль, в Україні шукати правду — безнадійна справа. Однак ми рішуче налаштовані припинити цю розгнуздану вседозволеність на ринку туристичних послуг. Адже, за угодою, туристична фірма несе повну відповідальність за якість наданих туристам послуг.
В аварії постраждали 15 осіб. Пасажири автобуса дістали важкі ушкодження: переломи кісток, струси мозку, порізи склом тощо. Дивом обійшлося без летальних випадків. Усіх їх скерували до лікарні Таби. Девятьох перевезли до Шарм-Ель-Шейха, пятьох виписали вже наступного дня. Чотирьох, які були у важкому стані, залишили у лікарні. Серед них були моя мати і восьмирічний син. Внаслідок аварії у мами стався забій головного мозку, вона втратила свідомість. Подальше обстеження уже в Україні виявило ще перелом лівої руки. Після повернення в Україну мама три місяці перебувала на стаціонарному лікуванні в лікарні. Тепер вона — інвалід ІІ групи.
У сина був забій головного мозку із втратою свідомості. Через сильний удар у лівий бік він втратив слух. Тепер зовсім не чує на ліве вухо. Медики скеровують його на оформлення документів про надання інвалідності.
Після медичного обстеження вже у Львові лікарі виявили струс мозку в моєї семирічної доньки. А у дружини — перелом трьох ребер і наявність рідини у легенях. Єгипетські медики, оглянувши дружину після аварії, та навіть провівши інструментальне обстеження, не виявили у неї цих ушкоджень, як і не помітили перелому руки у мами…
Коли автобус перевертався, киянин Віктор Шпак дрімав. Внаслідок удару — в нього перелом шийного хребця. У лікарні йому поставили фіксатор на шию, були проблеми через вимушену обмеженість у рухах. Крім перелому шийного хребця, у нього стався крововилив у голові. Через те, що у Єгипті чоловікові вчасно не надали кваліфіковану медичну допомогу, він осліп на праве око. Віктора транспортували в Україну із порушеннями, адже при такій травмі, як у нього, хворих належить перевозити лише в лежачому положенні.
Тетяна Котова із міста Краматорська Донецької області внаслідок аварії мала відкритий перелом плеча лівої руки, радикальне ушкодження трьох нервових каналів руки, розколений на частини ліктьовий суглоб, перелом другого шийного хребця, численні порізи уламками скла. Їй довелося вилетіти з Єгипту за власний рахунок, адже вона відмовилася від операційного втручання у цій країні. Тетяна досі на лікарняному, має серйозні проблеми зі здоровям: не згинаються та нічого не відчувають декілька пальців, часткова нечутливість шкіри до ліктя, рукою не може керувати, запястя та лікоть не працюють. Очікується ще дві операції: на лікті й на плечі. У Тетяни також стоїть питання про інвалідність.
Медичну допомогу в Єгипті постраждалим надали не в належному обсязі й некваліфіковано. Єгипетські лікарі не змогли правильно діагностувати травми в більшості складних випадків. Спілкування із медперсоналом проходило за допомогою жестів і міміки, адже їхній рівень англійської переважно нижчий від середнього. На другий день після аварії приїхав представник туристичної компанії Полонез тревел, допомога якого була зведена до ролі перекладача між постраждалими і медперсоналом лікарні та до сприяння в отриманні зворотних квитків.
Представником страхової групи ТАС у Єгипті є фірма Коріс. Її працівники відразу спробували перекласти вину й оплату всіх медпослуг на місцеву туристичну компанію, яка нас зустрічала у Єгипті.
Щодо наших нарікань на неналежну якість наданих медичних послуг, представники страхової компанії виправдовувалися, мовляв, а що ж ви хотіли — це Єгипет, і рівень медицини тут низький…
На справжню сутичку перетворилося наше прохання надати рентгенівські знімки, томографії, медичні виписки. Страховики Коріс вигадували найрізноманітніші причини, чому вони не можуть нам віддати ці документи, наполягали, що надішлють їх поштою в Україну. Впевнений, що ми б їх не дочекалися. А коли немає документального підтвердження — немає ні вини, ні відповідальних за неї, ні того, до кого звертатися із претензіями. Мені довелося декілька годин вибивати у них будь-яке підтвердження про травми, які отримали мої рідні.
Унаслідок низької кваліфікації медперсоналу українські туристи стали інвалідами…
Повернувшись в Україну, ми звернулися до туристичної та страхової компаній щодо відшкодування коштів, адже до готелю ми так і не доїхали, а відпочивали на лікарняних ліжках. Натомість страхова компанія, зіславшись на умови поліса, запевняє, що свої зобовязання вона виконала. Страховий поліс припиняє дію при перетині туристом кордону країни перебування з Україною. Туроператор Полонез тревел не погоджував із клієнтами, на яких умовах здійснено медичне страхування. Зясувалося, що у нас найдешевший страховий поліс (13 грн. з копійками), за яким туристові надають медичну допомогу лише в країні, яку він відвідує. Якість цієї допомоги — окрема невтішна історія. Важко тепер виставляти претензії страховій компанії, бо вона все ж оплатила лікування у Єгипті. Однак справжні діагнози встановили вже після повернення в Україну. Тож і основна частина витрат на лікування — в Україні. Лише тут це доводиться робити за власний кошт. Люди, які найбільше постраждали, висувають претензії до туроператора Полонез тревел. Страхування входило у вартість недешевої путівки, сума відшкодування становить 15 000 євро на кожну особу. Поліс мав забезпечити всі види невідкладної медичної допомоги, транспортні витрати тощо. Зясувалося, що все не так.
Туристична фірма ігнорує всі звернення постраждалих осіб. Вже зверталися у Головне Київське міське управління у справах захисту прав споживачів, Київське обласне управління у справах захисту прав споживачів, Міністерство культури і туризму України, Державну службу туризму і курортів, інші інстанції та установи, однак поки що безрезультатно. Єдине, що нам порадили, — звернутися до суду з позовом на Полонез тревел.
Охочим вирушити у туристичну мандрівку раджу перед тим, як скористатися послугами турфірми, довідатися із різних джерел про її діяльність. Почитайте відгуки туристів в Інтернеті. Уже після нашої пригоди, почитавши відгуки інших туристів в Інтернеті, я дізнався, що Полонез тревел є проблемною фірмою. Багато людей незадоволені її послугами і нарікають на її діяльність.
Перед тим, як підписувати, уважно прочитайте всі документи, які стосуються майбутньої поїздки (угоду з турфірмою, умови страхування тощо). Зясуйте, на що можете розраховувати у разі аварії і до кого слід звертатися насамперед. За рекламним глянцем не видно ані реального стану екзотичної країни, ані проблем, які очікують туристів у разі виникнення непередбаченого. І не залишайте непокараними своїх образників. Повернувшись із подорожі, за декілька днів багато хто забуває і пробачає турфірмам негаразди та неякісно надані послуги. Своєю чергою, турфірми навіть не намагаються їх поліпшити. Відстоюючи свої права, ми можемо поліпшити якість пропонованого сервісу, а вимагаючи обіцяного — припинити сьогоднішню безвідповідальність і вседозволеність з боку туристичних компаній.
P.S. На території Арабської Республіки Єгипет випадки дорожніх аварій не є поодинокими. Нещодавно, 1 травня, внаслідок аварії автобуса з іноземними туристами, який прямував із курорта Шарм-Ель-Шейх до Каїра, 9 осіб загинули і 28 отримали травми. Автобус не вписався у поворот і перекинувся.
Допоки наша держава не втрутиться у процес туристичної діяльності українських турагенств на території Єгипту і не контролюватиме якість пропонованих там послуг, українці й надалі не тільки псуватимуть свій омріяний відпочинок, а й матимуть загрозу втратити не лише здоровя, а й життя.